2.12.2019

Roihu

Meille muutti 8.11. pentukatraasta Roihu, virallisesti Boom-Shakalaka Agostino. Kasvattaja oli antanut Roihu-nimen työnimeksi ja päätin piää sen myös kutsumanimenä, kun mikään itseni pyörittelemä nimi ei oikein istunut omaan suuhun.
Yhteiseloa takana reilu kolme viikkoa ja Roihulla tuli eilen ikää mittariin 11 viikkoa. Roihu on reipas, utelias ja tasapainoisen oloinen kelpienalku. Kaikki uudet asiat on otettu mutkattomasti häntä heiluen ja avoimesti vastaan. Ihmiset on ihania, leikiminen on kivaa ja namit maistuu. Ollaan käyty pentupaineissa, kaverien luona leikkimässä muiden pentujen kanssa, koulun raksapuolen hallilla pari kertaa, Kauppakeskus Puuvillassa Porissa, omalla hallilla leikkimässä sekä itsekseen, että episten ja treenien aikaan. Kaikilla kerroilla on Roihu keskittynyt myös leikkimään ja temputtelemaan kanssani, vaikka hurjan kiinnostavaa on ollut myös seurata ihmisiä ja koirien tekemisiä. Käytiin myös Royal Canin Sport Centerin hallilla leikkimässä ja temputtelemassa, kun viime lauantaina olin treeneissä Hermannin kanssa siellä.
Roihu osaa jo istua, mennä maahan, odottaa lupaa ruokakupille, tulla luo metsässä, käsikosketuksia, irrottaa lelusta irti-käskyllä ja ottaa kiinni ota-käskyllä. Hätäasiat tehdään pääosin ulos, mutta vielä ei osaa itse pyytää, vaan mä oon ollu viemässä kun näyttää siltä, että hätä on tulossa.

Laumauduttu ei vielä olla, Hermannin takia olen pitänyt koirat erillään. Isotkin pojat on tappeluiden välttämiseksi olleet päivät erillään, yöt ollaan kuitenkin nukuttu samassa huoneessa. Roihu omassa tilassaan ja Sakari ja Hermanni mun kanssa sängyssä. Hermannia jännittää pennun touhut jonkun verran ja olen päättänyt antaa sille aikaa tottua uuteen elämänmenoon kaikessa rauhassa, se kun stressaa uusia juttuja kovasti ja sitten on pinnakin kovin lyhyt. Pentua se kuitenkin seurailee ilman murinoita tms., joten ehkä jonain päivänä nekin vielä voi yhteen laittaa.
Yksinolojen harjoittelut sujuu vaihtelevasti. Olen tehnyt niin, että aamuisin tehdään ulkoilukävely pennun kanssa tuossa lähimetsässä aamuruoan ja leikkihetken jälkeen, jonka jälkeen on päästy isojen kanssa pidemmälle lenkille pennun jäädessä nukkumaan. Aluksi tämä onnistui myös iltaisin, mutta nyt on alkanut Roihu täydestä unesta herätä huutamaan perään, kun ollaan isojen kanssa lähdössä. Huutamalla ei ole saanut seuraa, mutta silti sitä pitää testata uudestaan ja uudestaan.

Pentu on ihana pakkaus, mutta kyllä tämä rankkaa on. Kaikki pyörii tällä hetkellä koirien ympärillä ja tuntuu että mä oon koko ajan kävelemässä joko pennun tai isojen kanssa. Ja jos en ole, niin leikitän ja temputan pentua tai vahdin ettei hampaat ole kiinni väärissä paikoissa. Toivottavasti nyt tehty työ kuitenkin tulevaisuudessa palkitsee ja mulla on kolmaskin hieno mies talossa :)

8.11.

11.11.

17.11. 9 viikkoa

24.11. 10 viikkoa

27.11. 10,5 viikkoa

30.11.

1.12. 11 viikkoa

Ei kommentteja :